Menu

Grupa NDG

Lider w branży outsourcingu

Zadzwoń

89 615 33 40

Blog

Przydatne informacje dla obecnych i przyszłych przedstawicieli medycznych, farmaceutycznych i handlowych.

Pierwsze wrażenie (zwłaszcza w biznesie) jest niezwykle ważne – a szansę, żeby je wywrzeć mamy tylko raz! Dowiedz się, jak powinieneś zachować się podczas tak specyficznej sytuacji, jaką jest rozmowa kwalifikacyjna.

Korespondencja

Dziś najczęściej swoją aplikację wysyła się za pomocą maila. Dlatego też (oprócz kontaktu telefonicznego) możemy spodziewać się, że osoba siedząca po drugiej stronie łącza… odpowie nam tą samą drogą.

Zgodnie z etykietą panującą w internecie (netykietą) oraz biznesową, zawsze na maile odpowiadaj za pomocą przycisku „Odpowiedz” lub „Respond” – dzięki czemu zachowasz ciągłość korespondencji. Niezależnie od ilości wymienionych maili, zawsze pamiętaj o powitaniu oraz podpisaniu wiadomości pełnym imieniem i nazwiskiem.

Warto też pamiętać, że prawidłowa ortografia i interpunkcja są zawsze w cenie! Zanim wyślesz wiadomość, przeczytaj ją jeszcze raz i sprawdź, czy w treść nie zakradła się żadna literówka.

Wygląd

Na rozmowę kwalifikacyjną należy się odpowiednio ubrać. Strój, makijaż, fryzura – każdym elementem swojego wyglądu powinieneś swojemu rozmówcy okazywać szacunek i zainteresowanie.

Zazwyczaj mężczyźni ubierają więc garnitury, a kobiety garsonki. Nie jest to jednak warunek konieczny! Im luźniejsze środowisko danej firmy, tym większa tolerancja na mniej formalny look. Nawet niektóre korporacje wręcz używają braku dress codu jako zachęty w ogłoszeniach o pracę.

Niemniej jednak, Twoje ubrania powinny być  czyste, zadbane i wyprasowane. Na to spotkanie zrezygnuj z podartych jeansów czy wyciągniętych koszulek.

Zachowanie przy wejściu

O dobrych manierach pamiętaj od samego początku, od wejścia do firmy. W drzwiach przepuszczamy kobiety przodem, najpierw wypuszczamy osoby wychodzące ze środka. Nigdy nie wiesz, na kogo trafisz! Może to być Twój przyszły szef lub rekruter. Analogiczne zachowanie wymagane jest przy windzie.

Zgodnie z etykietą do drzwi firmy czy sekretariatu nie pukamy. Jest to jednak wskazane, jeśli drzwi są zamknięte, a nigdzie obok nie ma dzwonka.

Zaraz po wejściu do firmy, pamiętaj o konieczności przywitania się. Wchodząc do sekretariatu, przedstaw się, poinformuj o celu wizyty oraz o tym, z kim i o której godzinie masz się spotkać.

Punktualność

Punktualność nie oznacza braku spóźnienia – równie źle widziane jest przyjście o dużo za wcześnie.

Być może właśnie odbywa się ważne spotkanie lub rozmowa kwalifikacyjna z innym kandydatem? Jeżeli dotarłeś na miejsce na pół godziny przed spotkaniem… poczekaj. W samochodzie, w pobliskim sklepie lub podczas krótkiego spaceru.

Na samo spotkanie najlepiej jest dotrzeć na parę minut przed jego rozpoczęciem.

Jeśli jednak wiesz, że się spóźnisz (postaraj się jednak tego uniknąć za wszelką cenę!), skontaktuj się z osobą, która zaprosiła Cię na spotkanie. Przeproś i podaj konkretną realną godzinę, o której pojawisz się w firmie.

Podać rękę… czy nie?

Według zasad etykiety, rękę na przywitanie powinien wyciągnąć gospodarz. Co zrobić jednak, jeśli tego nie zrobi? Nie wyciągaj swojej! W takim wypadku wystarczy skinięcie głową oraz formalne „dzień dobry”.

Jeśli rekruter lub potencjalny szef wyciąga dłoń, musisz na to właściwie odpowiedzieć.  Bądź przygotowany, zadbaj o suche dłonie. Umiarkowanie mocny uścisk dłoni powinien trwać ok. 3 sekund. Podczas uścisku patrz swojemu rozmówcy w oczy, możesz się uśmiechnąć.

Uwaga – jeśli rekruterem lub potencjalnym szefem jest kobieta, nie całuj jej dłoni! Nie jest to mile widziane w zasadach etykiety biznesowej.

Te same zasady dotyczą podawania dłoni na pożegnanie.

Inne zasady, o których musisz pamiętać!

  • Przygotuj się do spotkania, przeczytaj dostępne informacje o firmie, do której aplikujesz.
  • Wyłącz dźwięki i wibracje w telefonie komórkowym (lub całkowicie go wyłącz) jeszcze przed wejściem do budynku – absolutnie nie odbieraj telefonu w czasie rozmowy kwalifikacyjnej!
  • Nie zajmuj miejsca, dopóki nie zostanie Ci ono wskazane przez osobę prowadzącą spotkanie.
  • Jeśli zaproponowany zostanie Ci napój, poproś o jak najmniej problematyczny – najlepiej wodę, ewentualnie herbatę.
  • Nawet jeśli rozmowa prowadzona jest w luźnej atmosferze, nie przechodź z rozmówcami na „ty”.
  • Możesz pozwolić sobie na pojedynczy żart czy anegdotkę, jeśli pozwala na to atmosfera spotkania. Jednak trzeba z tym bardzo uważać – Twoi rozmówcy mogą mieć zupełnie inne poczucie humoru.
  • Nigdy nie przerywaj wypowiedzi rozmówcy, nie dokańczaj za niego myśli, nie wtrącaj się w zdanie. Jeśli chcesz coś sprostować lub dopowiedzieć, poczekaj aż skończy mówić.