Nie od dziś wiadomo, że ludzie dzielą się na tych, którzy wyznają zasadę, że należy żyć dniem dzisiejszych i nie skupiać się zbytnio na tym, co za rok lub dwa oraz na tych, którzy swoje poczynania często analizują pod kątem ich wpływu na przyszłość. Obie postawy mają swoje plusy i minusy, również kiedy myślmy o naszej karierze zawodowej. Dzięki raportowi „People Trends 2026” przygotowanemu przez hrlink.pl oraz Goldenline możemy spojrzeć na dzisiejszy rynek pracy, ale przede wszystkim zerknąć w przyszłość. Raport bazuje na analizach i przewidywaniach ekspertów z dziedziny HR, rynku pracy itp., którzy dzielą się z nami swoimi przemyśleniami odnośnie tego, jak dziś wygląda rynek pracy i jak będzie wyglądał w roku 2026. Grupa NDG przygotowała dla Was pigułkę zawierającą kilka istotnych naszym zdaniem konkluzji, które mogą Was zainteresować jako pracowników i osoby poszukujące pracy.

Kompetencje – podnoszenie i rozszerzanie kwalifikacji

W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się temu, co pracodawcy cenią oraz będą cenić najbardziej w swoich pracownikach. Dynamiczne czasy, w których przyszło nam żyć spowodowały, że na rynku utrzymują się tylko ci, którzy potrafią płynnie adaptować się do zmian. Okres pandemii pokazał, że najlepsi pracownicy potrafili zdecydowanie zareagować na nowe warunki pracy – przedstawiciele handlowi/medyczni, którzy nagle zostali zmuszeni do pracy przez telefon i maila i mimo wszystko utrzymali sprzedaż i relacje z klientami (lub nawet je poprawili) są teraz na wagę złota, a w przyszłości tylko zyskają na wartości.

W naturalny sposób oprócz umiejętności adaptacji bardzo wysoko będzie ceniona umiejętność ciągłej nauki i poszerzania horyzontów. Funkcjonowanie w zmiennym otoczeniu będzie wymagać od pracowników i kandydatów ciągłego podążanie za trendami i zdobywania wiedzy i umiejętności w nowych dziedzinach. Pracownik będzie musiał być innowacyjny i otwarty na zboczenie z utartych ścieżek, tak aby nadążyć za konkurencją, która będzie szła naprzód.

Kompetencje miękkie kluczem do sukcesu

Już dziś wielu pracodawców decyduje się na zatrudnienie konkretnej osoby nie ze względu na specjalistyczną wiedzę i umiejętności, jednak dlatego, że taka osoba posiada wiele pożądanych kompetencji miękkich. Jeśli szukamy przedstawiciela, który znaczą część swoich wyników będzie osiągał bazując na budowaniu pozytywnych relacji z klientami, takie cechy jak otwartość, komunikatywność, łatwość w nawiązywaniu relacji i swoboda w kontakcie z ludźmi (czyli cechy, których raczej nie możemy się nauczyć lub jest to bardzo trudne i czasochłonne) będą niezbędne. Zaś kwestie znajomości technik sprzedażowych, perswazji itp. to obszary, które można stosunkowo szybko przyswoić i wielu pracodawców jest gotowych pomóc swojemu nowemu pracownikowi w ich zdobyciu.

Pracownik na świeczniku? Work-life balance priorytetem

Teraz spójrzmy dla odmiany na drugą stronę medalu i zastanówmy się nad tym, co pracodawca będzie musiał zrobić, aby utrzymać pracownika, którego ceni. Nie od dziś wiadomo, że pozyskanie nowego pracownika, który spełni nasze oczekiwania to zawsze trudny i czasochłonny proces, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie obecnemu pracownikowi takich warunków, aby nie myślał o zmienia pracy – employee experience w pigułce.

Po pierwsze, zgodnie z przewidywaniami ekspertów hybrydowy model pracy wejdzie już na stałe do naszych organizacji czy tego chcemy czy nie i każdy pracodawca musi liczyć się z tym, że będzie to jedno z oczekiwań jego nowego pracownika. Jeszcze ważniejszym aspektem będzie zdecydowanie well-being i docenianie pracowników, czyli troska o ich bezpieczeństwo oraz zdrowie psychiczne i fizyczne. Pracownicy już teraz zaczynają zwracać szczególną uwagę na zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, a regularne docenianie i konstruktywny feedback będą gwarantem dobrego samopoczucia i zaangażowania pracowników.

Najbliższa przyszłość najprawdopodobniej przyniesie nam również skrócony czas pracy do 4 dni w tygodniu lub do 6 godzin dziennie. Efektywność i zaangażowanie naszych pracowników będziemy budować na równowadze, elastyczności, przyjaznej atmosferze i nieprzeciążaniu nadgodzinami. To bardzo istotne zwłaszcza dla Pokolenia Z, które powoli będzie zaczynało swoją dominację na rynku pracy.

Rynek pracownika trwa i będzie trwać

Od jakiegoś czasu jest to zjawisko, które obserwuje każdy pracodawca i rekruter. W najbliższej przyszłości nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała ulec zmianie. Pracodawcy będą zmuszeni do „walki” o kandydata zwłaszcza na stanowiskach wysoko specjalistycznych, eksperckich i managerskich. Specjalista w swojej dziedzinie, osoba z doświadczeniem, gotowa do działanie „od jutra” już zaczyna być towarem deficytowym, a taka tendencja będzie się wyłącznie pogłębiać. Dlatego dobrze przygotowany pracodawca będzie musiał śledzić aktualne trendy w kwestii oczekiwań pracowników tak, aby dostawać ofertę, benefity oraz model pracy i w konsekwencji przebić ofertę konkurencyjnej firmy lub skusić kandydata czymś wyjątkowym. W tym miejscu duża odpowiedzialność spoczywa również na potencjalnych pracownikach, którzy będą musieli zwrócić szczególną uwagę swój wizerunek jako kandydat/ka. Będą musieli zadbać o wyeksponowanie pożądanych przez pracodawcę cech i wykazanie tego, co odróżnia ich od innych kandydatów i co powoduje, że są od nich lepsi.