Raport „Młodzi Polacy na rynku pracy” przeprowadzony przez PWC, Well.hr i Absolvent Consulting daje nam kolejny, zaktualizowany wgląd w to jak wyobrażają siebie pracę, czego oczekują od pracodawcy i na co zwracają uwagę młodzi ludzie, którzy zaczynają lub będą zaczynać swoją karierę zawodową. Każdy taki raport jest doskonałym źródłem wiedzy dla pracodawców, którzy, podobnie jak my w Grupie NDG, będą musieli lub już muszą odrobinę zmienić sposób, w jaki poszukują nowych pracowników. Bo młodzi (w tym przypadku osoby do 27 roku życia – studenci oraz absolwenci), jak zwykle patrzą na świat inaczej niż wcześniejsze pokolenia i musimy im wyjść naprzeciw.
Powiew optymizmu
Zacznijmy o tego, że po raz pierwszy od 3 lat (odkąd zmagamy się z pandemią, inflacją i wojną) młodzi ludzie optymistycznie patrzą w przyszłość – 64,2% z nich uważa, że w porównaniu z ubiegłym rokiem, ich sytuacja na rynku pracy uległa poprawie. Zaledwie 17% młodych twierdzi, że ich szanse na rynku pracy uległy pogorszeniu, zaś 18,7% nie widzi żadnych zmian w tej kwestii w porównaniu do roku 2021. Zmiana jest diametralna ponieważ w 2021 roku prawie połowa badanych (48,7%) oceniła, że w konsekwencji pandemii ich możliwości na rynku pracy uległy znacznemu pogorszeniu.
Otwartość i adaptacja
Skoro młodzi w dużej mierze czują się pewnie na rynku pracy, zobaczmy jakie kompetencje uważają za najwyżej cenione przez pracodawców. Ich zdaniem najważniejsza będzie otwartość na zmiany i szybka adaptacja w nowych warunkach (19,3%). Na drugim miejscu uplasowało się łączenie różnych umiejętności (17%), a podium zamykają ex aequo szybkie uczenie się nowych rzeczy oraz IT i znajomość języków programowania (obie po 11,9%). Takie same kompetencje pojawiają się, gdy młodzi wymieniają swoje mocne strony. Pokazuje to w pewien sposób ich świadomość i gotowość, na to czego będą oczekiwać od nich pracodawcy.
Praca hybrydowa, dobra atmosfera i stabilne zatrudnienie
Znamy już prognozy kompetencyjny młodych, poznajmy zatem ich preferencje względem warunków pracy. Po pierwsze, praca w biurze staje się z roku na rok coraz mniej lubiana przez młodych ludzi – w 2020 roku 65,5% ankietowanych pytanych o model pracy wybierało pracę w biurze, aktualnie już tylko 45,5% wybiera tę opcję zamiast pracy zdalnej. Elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej to już powoli obowiązkowy element pracy dla odpowiednio 37,2% i 41,5% badanych. Potwierdza to ogólnie obserwowany trend, w którym zachowanie work-life balance staje się jednym z najistotniejszych czynników decydujących o podjęciu tej, a nie innej pracy. Potwierdzeniem tego spostrzeżenia jest również fakt, że dla 31% badanych krótszy tydzień pracy będzie benefitem, który zdecydowanie wyróżni pozytywnie konkretnego pracodawcę. 23% młodych za wyróżniający benefit uważa również dodatkowe dni płatnego urlopu.
Co więcej, 71,1% wybiera dobrą atmosferę, gdy drugą opcją są ciekawe zadania w pracy, a dla 45% z nich wysoki poziom stresu w pracy jest nieakceptowalny. Młodzi Polacy cenią sobie spokój psychiczny i możliwość oddzielenie grubą kreską pracy od życia codziennego. Zależy im również na rozwoju – brak takiej możliwości byłby nie do zaakceptowania dla 41% studentów i absolwentów.
Wszystkie te kwestie prowadzą również do konkretnego wniosku – młodzi potrzebują stabilizacji, spokoju i pewności zatrudnienia, czego dowodzi wynik pytania, w którym ankietowanych poproszono o wskazanie czy wolą stabilne zatrudnienie czy pracę na własny rachunek – 74,1% wybrało pierwszą opcję.
Szef: kolega czy wspierający autorytet
Ciekawą tendencję zaobserwowano również w kwestii młodych i ich relacji z przełożonym. Choć respondenci cały czas preferują szefa, który jest dla nich autorytetem (60,3%) a nie kolegą, systematycznie rośnie odsetek młodych, którzy wolą, szefa zachowującego się jak kolega (wzrost z 33,2% do 39,7%). Od 2020 roku wzrasta także liczba studentów, którzy wolą szefa wspierającego (wzrost z 70,2% do 79,4%) niż stawiającego im wyzwania. Młodzi potrzebują zatem mentora, który wskaże im drogę, podzieli się wiedzą i doświadczeniem, ale sama relacja pracownik-szef, której oczekują młodzi zdaje się iść systematycznie w kierunku zbliżonym do koleżeństwa z zachowaniem autorytetu i szacunku do tego drugiego.
Dobry pracodawca to…
Co jeszcze wpłynie na ocenę szefa/pracodawcy? Jaki jest zatem dobry pracodawca zdaniem młodych? Przede wszystkim dobry pracodawca to taki, który konkretnie i umiejętnie wprowadzi nowego pracownika do organizacji – odpowiedni proces onboardingu, szkolenia i spotkania online są niezmiernie ważne. Młodzi bardzo mocno polegają również na opinii znajomych o danej firmie. Nasze przedsiębiorstwo będzie musiało posiadać także bogatą ofertę benefitów. Znaczący wzrost względem poprzedniego roku odnotowano w kwestii istotności posiadania przez pracodawcę internetowej strony kariery (17,1% w 2021 – 29,5 w 2022) oraz profilu w sieciach społecznościowych (12,9% w 2021 – 25,4 w 2022).
A co z wynagrodzeniem?
Możemy oczywiście wiele mówić o wszelkich aspektach, które wpływają na zadowolenie z pracy, ale nic nie przebije kwestii niezmiennie najważniejszej – zarobków (ponad połowa młodych Polaków (57%) deklaruje, że wysoka pensja jest dla nich kluczowym aspektem pracy). Średnia oczekiwań młodych ludzi względem pensji kształtuje się na poziomie 4 863 zł netto. To prawie o 10% więcej niż w 2021 roku – wzrost o ponad 350 zł netto. Przyczyn oczywiście może być wiele (zaczynając od trudnej sytuacji gospodarczo-ekonomicznej), jednak wygląda na to, że młodzi po prostu znają swoją wartość i oczekują zarobków, które pozwolą im godnie żyć i korzystać z życia.