Ktoś mądry powiedział kiedyś, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Gdy poznajemy kogoś nowego, w pierwsze kilka sekund dokonujemy oceny, która często okazuje się nie mieć wiele wspólnego z tym, jak postrzegamy kogoś po bliższym poznaniu. W przypadku codziennych kontaktów międzyludzkich, zdarza nam się nie zrobić dobrego pierwszego wrażenia, jednak zazwyczaj mamy szansę szybko wpłynąć na poprawę naszego obrazu w oczach drugiego człowieka. Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku wstępnej opinii, którą pracodawca wyrabia sobie o przyszłym pracowniku już na podstawie analizy CV. Tutaj, po odrzuceniu, kandydat nie będzie miał okazji do naprawieniu błędów popełnionych w CV. Poszukując pracowników, z którymi będziemy współpracować w Grupie NDG, codziennie przeglądamy setki aplikacji i zawsze chcemy budować poczucie, że w procesie rekrutacji gramy do jednej bramki – i Wam i nam zależy na tym, żeby nasza współpraca była długa i owocna. Czasami jednak CV zamiast zachęcić do rozmowy odpycha, dlatego warto zastanowić się jak już na starcie pokazać się z najlepszej strony i postaramy się wam w tym pomóc.

Niech CV będzie odpowiedzią na konkretną ofertę

Wasze CV powinno być przede wszystkim przemyślane, poukładane i najlepiej dopasowane do konkretnej oferty pracy. Warto przygotować sobie podstawową wersję CV, w którym zawarte są wszelkie informacje o waszym wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, kursach, osiągnięciach i mocnych stronach. To będzie bardzo dobra baza, na której będziemy mogli pracować i którą będziemy mogli modyfikować na potrzeby konkretnych ofert pracy. Umieszczając w swoim CV różne informacje zastanówmy się czy są one niezbędne przyszłemu pracodawcy – stwórzmy CV, które będzie odpowiedzią na konkretne ogłoszenie. Jeśli pracodawca poszukuje osób z doświadczeniem w konkretnej dziedzinie, a Wy posiadacie takie kwalifikacje, zbudujcie swoje CV wokół właśnie tego konkretnego okresu/doświadczenia w waszej karierze zawodowej. W tym miejscu mamy dla was złotą radę od NDG – jeśli jesteście przedstawicielami medycznymi (z którymi współpracujemy najczęściej), pamiętajcie o uwzględnieniu specjalizacji w jakich pracowaliście.

Chronologia i porządek

Dobrą praktyką jest również prezentowanie swojego doświadczenia zawodowego oraz wykształcenia w odwróconej kolejności chronologicznej, zaczynając od ostatniej wykonywanej pracy. Zazwyczaj nasza ścieżka zawodowa rozpoczyna się od pracy, która ma niewiele wspólnego z aktualnym zawodem, warto więc prezentując siebie zaczynać od tego, co najlepsze i wskazać na obecne/ostatnie stanowisko, które udało nam się osiągnąć, pokonując kolejne szczeble rozwoju zawodowego.

Krótko i na temat

Starajmy się również po krótce opisać najważniejsze i najaktualniejsze stanowiska podając ich nazwy, nasz zakres obowiązków oraz nazwę pracodawcy. Jeśli zajmowaliśmy się w przeszłości czymś, co nie ma powiązania z aktualną ofertą pracy nie pozbywajmy się tej pozycji z CV, jednak nie opisujmy szczegółów tego stanowiska – sztuka stworzenia dobrego CV polega na zwróceniu uwagi rekrutera na to, co najbardziej istotne. Zasada „krótko i na temat” dotyczy również sekcji poświęconej szkoleniom i kursom. Jeśli mamy się czym pochwalić warto o tym wspomnieć, jednak pamiętajmy, że informacja o tym, że kandydat ukończył kurs płetwonurka, choć ciekawa, nie ma dla rekrutera istotnego znaczenia.

Diabeł tkwi w szczegółach

Nie zapominajmy również o elementach, które z pozoru mogą wydawać się mało istotne, ale mimo wszystko mówią nam dużo o kandydatach. Mamy tutaj na myśli małe rzeczy, które wpływają na ogólny obraz przyszłego pracownika, który już na etapie weryfikacji CV tworzymy się w głowie rekrutera. Każdy aplikujący powinien zadbać o estetykę dokumentu (ujednolicenie czcionki, interlinie, przejrzystość treści) czy wyeliminowanie literówek, błędów ortograficznych i stylistycznych. Wszystko to świadczy o tym, czy kandydat podchodzi poważnie i sumiennie do procesu rekrutacji – CV, tak jak mniej już dziś używana wizytówka, powinno być eleganckie, dopracowane i profesjonalne.

Powyższe odnosi się również do zdjęcia – nie jest ono wymagane, jednak jeśli decydujemy się na jego umieszczenie zróbmy to dobrze. Niech zdjęcie będzie profesjonalne i formalne, tak jak całe CV.

I na koniec pamiętajmy o tym, że CV powinno dotrzeć do pracodawcy najlepiej w formacie PDF (opisane imieniem i nazwiskiem), aby zagwarantować pracodawcy odczyt dokumentu w takiej formie w jakiej go przygotowaliśmy i wysłaliśmy – unikniemy efektu, kiedy tekst otworzony w innym programie tekstowym ulegnie zniekształceniu i cała nasza pracy pójdzie na marne.

Świadomość to połowa sukcesu

Jak widzicie, CV jest naszą wizytówką i nie można jej zlekceważyć. Każdy na pewno chciałby wywrzeć dobre pierwsze wrażenie po to, aby w morzu aplikacji zwrócić uwagę rekrutera właśnie na siebie. Przygotowanie CV potraktujcie zatem jako okazję do zdobycia przewagi nad innymi kandydatami jeszcze przed rozmową i poświęćcie chwilę na dopracowanie swojej „wizytówki” a na pewno nie pożałujecie!