Rozwój gospodarki wpływa przede wszystkim na polepszenie warunków pracy dla pracowników. Zaczynają mieć możliwość przebierania w ofertach i łatwiej im znaleźć lepsze warunki na rynku pracy. Firma wciąż traci wykwalifikowane osoby, które nierzadko są kluczowe dla jej działalności. Taka sytuacja jest już widoczna na polskim rynku pracy. Rodzi się więc pytanie – jak zatrzymać takiego pracownika?

Nie wystarczą już programy motywacyjne i benefity w postaci dodatkowej opieki medycznej, kart Multisport czy certyfikowanych szkoleń. To dziś propozycje prawie każdej dużej firmy.

Z pomocą przychodzi metoda, której firmy wciąż nie do końca są świadome. Mowa tutaj o employee experience management. W oparciu o taką strategię buduje się wizerunek firmy, która oferuje pozytywne doświadczenia nie tylko dla obecnych pracowników, ale też tych potencjalnych.

Proces ten rozpoczyna się na rozmowie rekrutacyjnej a kończy się na odejściu pracownika. Etap rekrutacji jest już pierwszym krokiem. To bardzo ważny moment w budowaniu relacji i przyszłej współpracy. Przede wszystkim, należy unikać zachowania, które może zniechęcić kandydata. Rekruter reprezentuje swoją osobą całą organizację i jeśli nie szanuje kandydata już na wstępie, zostawia wrażanie, iż tak samo będzie on traktowany później.

Gdy kandydat staje się etatowym pracownikiem rozpoczyna się długotrwałe budowanie relacji. Pracownik powinien czuć się ważną częścią firmy, być akceptowanym i szanowanym. Musi wiedzieć, że jego zdanie ma znaczenie. Najważniejsza jest komunikacja wewnętrzna, kontakt z pracownikiem i atmosfera sprzyjająca efektywnej pracy. Pracodawca powinien słuchać potrzeb swoich pracowników i odpowiadać na nie. Dobry pracownik to taki, który ma aspiracje, osiąga swoje cele i odnosi zawodową satysfakcję. Należy mu to jednak umożliwić. Dobre zarządzanie i odpowiednie wynagrodzenie to podstawowe czynniki skutecznego systemu motywacyjnego. W ten sposób buduje się z takim pracownikiem więź, która sprawia, że na rynku pracy o wiele trudniej będzie mu znaleźć stanowisko, które go przekona do zmiany.

Jeśli jednak zdarzy się taka sytuacja, musimy mieć świadomość, że to od nas zależy jak będziemy postrzegani na zewnątrz. Dobra opinia pracownika to przede wszystkim dobra reputacja firmy.

Dbając o pracownika i skupiając się na istotnych szczegółach, dbamy o wizerunek firmy i jej rozwój. To właśnie pracownik jest wizytówką firmy i łącznikiem z otoczeniem. A pracownik, który utożsamia się z firmą to najlepsza perspektywa i największy zysk dla przedsiębiorstw.