Niektórzy mówią, że bycie świetnym handlowcem to kwestia szczęścia. Drudzy uważają, że to talent. A jeszcze inni twierdzą, że – tak jak w przypadku wielu innych umiejętności – można się nim stać w toku nauki i ćwiczeń. My zdradzamy, kim jest lider zespołu sprzedażowego i podpowiadamy, jak zbliżyć się do tego ideału!

Jaki jest najlepszy handlowiec?

Zacznijmy od wyjaśnienia tego, jaki jest lider zespołu sprzedażowego. Wiele osób uważa, że wybitne wyniki oznaczają, że już jest się najlepszym handlowcem – to jednak za mało. Żeby osiągnąć ten status, trzeba każdego miesiąca osiągać wyznaczone cele sprzedażowe.

Najlepsi handlowcy nie są najlepsi tylko dlatego, że realizują cele. Są najlepsi, ponieważ robią to regularnie, miesiąc po miesiącu.

U liderów sprzedaży można dostrzec podobne cechy lub zachowania. Wbrew pozorom nie są dobrzy w zakresie samodyscypliny i systematyczności. Zazwyczaj wolą pracować w pojedynkę niż w grupie, często według własnych zasad, które niekoniecznie są w pełni zgodne z wytycznymi firmy.

Trudnym tematem dla mistrzów sprzedaży jest także kontrola – nie lubią jej, jednak może ich motywować do jeszcze lepszych osiągnięć. Z kontrolowaniem najlepszych handlowców trzeba uważać… często, gdy odczuwają związany z tym zbyt duży dyskomfort, porzucają swoje stanowiska i przechodzą do konkurencji.

Jak zostać liderem sprzedaży?

Żeby zostać najlepszym handlowcem, najpierw trzeba… być dobrym. I ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć, poprawiając wciąż swoje wyniki. Podstawą jest regularne realizowanie planów i osiąganie celów sprzedażowych.

Dobrzy handlowcy latami budują własną bazę kontaktów. I regularnie o nią dbają! Rozbudowana sieć klientów i dobre relacje z nimi to coś, czego nie kupisz za żadną cenę. Zanim po raz pierwszy spotkasz się z klientem, dowiedz się o nim jak najwięcej – zarówno o danej osobie, jak i o całej firmie. Aktualizuj te informacje przed każdym spotkaniem.

Aby osiągać sukcesy sprzedażowe, w kontaktach z klientami musisz być autentyczny. Wiemy, że w kontakcie z klientem nie zawsze jest to proste, nawet jeśli nie masz zamiaru go oszukać. Przygotuj się do spotkania od strony merytorycznej, wiedz wszystko na temat swojego produktu lub usługi. Nie daj się zagiąć i odpowiedz na wszystkie pytania!

Czasem brak autentyczności wiąże się z emocjami: stresem, zdenerwowaniem, pośpiechem… Staraj się zapanować nad tym wszystkim. I nigdy nie kłam, nie wprowadzaj w błąd klienta, bo zła opinia może się za Tobą ciągnąć latami!

Zaufanie klienta zdecydowanie łatwiej jest zdobyć, gdy samemu wygląda się schludnie. Nie przez przypadek handlowcy zazwyczaj noszą garnitury i jeżdżą czystym samochodem. Dbaj o szczegóły: niewymięta koszula czy elegancka fryzura mogą okazać się kluczem do serca tego klienta.

Pamiętaj – to powtarzalność Twoich małych sukcesów wyznacza drogę na szczyt!