Zapewne już obiło Ci się o uszy, że nasz rynek pracy się zmienia i aktualnie to pracownik dyktuje warunki, a nie pracodawca. Po części jest to prawda, ale tylko po części – dowiedz się dlaczego i co oznacza rynek pracownika dla Twojej pozycji zawodowej.

Czym jest rynek pracownika?

Zacznijmy od krótkiego wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest i jak działa „rynek pracownika”. Otóż w ten sposób określamy sytuację, w której ofert pracy jest więcej niż osób spełniających wymagania. Jak jednak wiemy, rynek pracy nie jest jednolity i równy – niektóre branże rozwijają się prężniej od pozostałych i to tam brakuje wykwalifikowanych pracowników.

Przyczyn powstawania rynku pracownika można dopatrywać się w rozwoju przedsiębiorczości i we wzroście gospodarczym (powstaje więcej miejsc pracy), ale także w emigracji zarobkowej specjalistów, a tym samym braku ekspertów.

Aktualnie w Polsce możemy mówić o rynku pracownika, ponieważ od dłuższego czasu utrzymuje się rekordowo niski poziom bezrobocia (i wciąż maleje…). Specjalistów jest zdecydowanie za mało i to w różnych branżach.

Wykorzystaj zdobyte doświadczenie i osiągnij sukces!

Gdy mówimy o rynku pracownika, musimy zdawać sobie sprawę z tego, że są to głównie specjaliści i eksperci – i to właśnie oni mogą przebierać w prominentnych ofertach, a nie wszyscy pracownicy.

Żebyś mógł osiągnąć spektakularny sukces w tej sytuacji rynkowej, potrzebujesz argumentów, które zwiększą Twoją atrakcyjność jako pracownika. W takich okolicznościach na samą górę listy zalet w oczach pracodawców wysuwają się przede wszystkim doświadczenie oraz kwalifikacje. Dużym plusem jest jasno określona ścieżka zawodowa i konsekwentne wspinanie się szczebel po szczeblu po drabinie kariery. Każdy certyfikat, szkolenie i kurs to dodatkowy walor!

Osoby posiadające wiedzę, doświadczenie i cel zawodowy to królowie rynku pracownika. Jeśli należysz do tej grupy, to drzwi do kariery marzeń stoją przed Tobą otworem.

Zwycięstwo bez doświadczenia?

Jak się jednak okazuje, nie samym doświadczeniem pracowników żywią się pracodawcy. Nawet jeżeli dopiero zaczynasz swoją karierę, to nic straconego – i Ty możesz podbić rynek pracownika.

W bardzo wielu przypadkach zamiast inwestować naprawdę grube pieniądze w pracownika z ogromnym dorobkiem zawodowym, wolą wychować swojego własnego od samych podstaw. Schemat wygląda następująco: pracodawca zatrudnia niewykwalifikowanych, ale dobrze rokujących pracowników. Daje im narzędzia i wspiera w rozwoju zawodowym, by mogli realizować wyznaczone zadania. Pomimo że plan jest długofalowy i nierzadko zajmuje sporo czasu, jest opłacalny – pracownik jest przygotowany do pełnienia konkretnych obowiązków i zdobywa wszystkie niezbędne kwalifikacje. Te, których realnie potrzebuje, a nie są tylko ładnie wyglądającym w CV dodatkiem.

Jeśli jesteś w tej sytuacji, musisz zaprezentować potencjalnemu pracodawcy przede wszystkim umiejętność zaangażowania się w wyznaczone zadania, chęć stałej współpracy i uczenia się nowych rzeczy. Chętnie widziane są zawsze wszelkie aktywności typu: udział w bezpłatnych kursach i szkoleniach (pokazujesz chęć zdobywania nowych kwalifikacji), sprawne posługiwanie się językiem branżowym czy specjalistyczna wiedza pomimo braku doświadczenia.

Rynek pracownika, to Twój rynek – wykorzystaj ten moment i znajdź pracę swoich marzeń!